Laurentiu Dumitru
<< Ce ar fi lumea fara Inviere? >>


- ganduri pe marginea filmului The Body -

 

La aceasta intrebare raspunde deslusit un film hollywoodian, The Body[128] (Trupul), aparut in anul 2000, difuzat la noi sub titlul Misiune in Tara Sfanta, avandu-l in rol principal pe Antonio Banderas.

In zorii noului mileniu, in leaganul credintei, Ierusalim, doi oameni apartinand unor lumi si culturi total diferite se aliaza pentru a investiga o descoperire arheologica care nu numai ca ameninta fragila pace din regiune ci, mai mult, putea distruge insasi fundamentul credintei...

In spatele unui magazin simplu, pe cand se faceau sapaturi pentru zidirea unei pivnite, este descoperit un schelet antic in mormantul unui om bogat. Coloritul incheieturilor mainilor si picioarelor indica drept cauza a mortii metoda romana de executie a criminalilor si dusmanilor statului: crucificarea. O moneda de aur gasita in mormant poarta efigia guvernatorului roman Pontius Pilat, iar alte semne se potrivesc cu descrierea din Biblie a mortii invatatorului Yeshu Ben Yosef, mai cunoscut sub numele grecesc Iisus, fiul lui Iosif.

Matt Gutierrez, un preot iezuit trimis de Vatican pentru a contesta descoperirea si dr. Sharon Golban, evreica arheolog, reprezentanta stiintei, trebuie sa lupte impotriva piedicilor din ce in ce mai mari puse de catre cei implicati in lupta pentru putere in aceasta parte a lumii, iar credinta si identitatea lor vor fi puse la grea incercare pe parcursul tentativei de a scoate la lumina adevarul despre aceasta "descoperire epocala".

Dialogurile, replicile din film sunt sufocante: "Dovezile mele arheologice contrazic credinta ta...". "Cand ai intrat in mormant credeai in Inviere?...". "Un rastignit intr-un mormant bogat? Scursurile societatii erau crucificate, iar osemintele erau arse sau date la caini. E putin probabil sa gasesti un crucificat in mormantul unui om bogat... Iata sta scris: un om bogat din Arimateea cu numele Iosif... (Matei 27, 57)". "De ce nu poate fi aici un adept al lui Hristos?" "Pentru ca nu exista nici un simbol crestin...". "Monedele sunt o buna metoda de a data un mormant...". "Ce te faci, iezuitule, daca descoperi ca in mormant e Hristos?...". "Dumnezeu o sa-mi dea raspunsul...". "Credinta nu are nevoie de dovezi logice. Credinciosii n-o sa creada descoperirea...".

"Dovezile" se intetesc. Era sigur barbat. Oasele nu sunt rupte, desi, de obicei, romanii sfaramau oasele pentru a grabi moartea, insa Lui nu I se va zdrobi nici un os (Ioan 19, 36). Bratul drept era mai gros decat cel stang, "era zidar sau tamplar... ca in cazul lui Hristos". Urme de rugina, urme de oxidare la maini si la picioare. Pielea capului a fost strapunsa cu niste obiecte ascutite, dar nu din metal (spini). Zgarietura de la sulita pe coaste. Un specialist englez, dr. Sproul, chemat sa cerceteze, intareste cele "banuite" de evreica arheolog.

"Nu inteleg, de ce e catastrofal pentru Biserica daca acestea sunt oasele lui Hristos? Nu e de ajuns ca a fost un om de exceptie care ne-a invatat bunatatea si intelegerea?" intreaba evreica Sharon. "...Invierea este foarte importanta!" raspunde parintele Gutierrez.

Parintele Pierre Lavelle, preot dominican si arheolog, ce conferentia la Universitate in Tara Sfanta vede si el mormantul... si trupul. Parintii discuta aprins. Isi amintesc de Cuvantul Scripturii: Si atunci daca va va zice cineva: iata aici este Hristos, sau iata acolo, sa nu credeti (Marcu 13, 21). Deci trupul din mormant e proorocul mincinos. Acest gand insa nu le aduce liniste...

- "Ce facem in privinta asta, parinte?" intreaba Guttierez.

Filmul introduce pe spectator in iadul sufletesc, in cumplita deznadejde pe care o traieste cinstitul slujitor si marturisitor caruia i se "demonstreaza" ca Hristos n-a inviat! Parintele Lavelle, deznadajduit, se sinucide aruncandu-se in gol din turnul clopotnitei.

Parintele Gutierrez intelege ca, daca acela e trupul lui Hristos, l-a trimis pe parintele Lavelle in neant. El trebuie sa afle adevarul, caci "adevarul il va face liber"... "Trebuie sa aflu daca e trupul Lui", spune parintele privind spre crucifix.

 Filmul plin de actiune abunda in imagini dure: rapiri, altercatii, explozii, impuscaturi, incercari de santaj, lupte politice, al caror rost nu-l voi explica aici.

Dupa recuperarea unui fragment de ceramica sustras din mormant si descifrarea literelor cu ajutorul unui program se afla adevarul. Nu e mormantul lui Hristos. Nu e trupul Lui acolo. Era scris: "Te rog, Dumnezeule, ia pe fiul meu David cum ai luat pe Fiul Tau, Iisus". In viata parintelui Matt Gutierrez, preotul iezuit insarcinat cu ancheta cazului, se petrece o schimbare neasteptata...

Ultimul cadru al filmului transcrie cuvintele Mantuitorului adresate lui Toma Apostolul, textul biblic de la Ioan 20, 29: Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut!

Desi este doar o fictiune si un simplu act cinematografic, filmul il tine pe spectator cu rasuflarea taiata[129]. Nu degeaba afirma celebrul regizor crestin Andrei Tarkovski: "Dati-mi o camera de luat vederi si o pelicula si voi uimi lumea". El cunostea tare bine impactul imaginii.

Filmul iti tine rasuflarea taiata, caci te face sa intelegi si sa simti prea bine cat de importanta e Invierea Domnului, caci, din pacate, multi vorbesc inca de Hristos ca initiat si mare maestru, fiindu-le indiferenta Invierea Sa din morti. The Body te invata ca indiferenta, nepasarea vizavi de acest act fundamental care a punctat istoria e o adevarata alienare.

Categoric cine nu crede in Inviere nu este crestin, macar ca-i botezat. Ea adevarat ca Scriptura spune cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati imbracat (Galateni 3, 27), dar daca in viata nu-ti lucrezi darurile Botezului si ale Mirungerii, tot nu esti al lui Hristos. Multi spun ca ei cred in felul lor, oricum altfel decat invata Biserica, si totusi considera ca-s buni crestini. Biserica insa se roaga pentru cei bine credinciosi; Spune o ectenie: "Doamne, mantuieste pe cei bine credinciosi". Ca sa fii bun crestin trebuie mai intai sa fii "bine credincios", adica sa crezi bine, adica drept, adevarat.

Viata fara Inviere e lipsita de sens; zadarnica e atunci credinta. Daca ii iei crestinului Invierea i-ai luat totul. Asta nu inseamna, prin absurd, ca un crestin n-ar gasi resurse sa se bucure de viata[130], ca ar fi un inadaptat ci, in sensul discutiei din film: "Iisus nu-mi e de prea mare folos daca a fost doar un mare invatator...". Scris este insa ca cel ce nadajduieste numai pentru viata aceasta (adica nu se raporteaza pe sine la viata vesnica, nu traieste si nu marturiseste Invierea) e mai de plans decat toti oamenii (I Corinteni 15, 19).

Crestinul traieste pentru Inviere, el moare lumii si se uneste cu Hristos inca de aici, de pe pamant. Crestinul cauta comuniunea vesnica cu Treimea cea deofiinta si nedespartita. Crestinul practicant, cel care-L urmeaza pe El si pazeste poruncile Lui, spune impreuna cu Sfantul Pavel: nu avem aici cetate statatoare, ci o cautam pe aceea ce va sa fie (Evrei 13, 14). Toata ratiunea lui de a fi sta in adevarul Invierii. Caci ce sens poti gasi in venirea la existenta pentru o ulterioara pieire definitiva? Ce rost ar mai avea lumea, existenta, viata?

Cand spui "fara Inviere" spui "fara Hristos", spui intuneric, spui nebunie. Dar noi stim ca El a inviat! Si viata vesnica ne-a daruit! Din pacate multi traim ca si cand Hristos n-ar fi inviat!

Sa traim Invierea lui Hristos, invierea noastra!

 


[128] Filmul a trecut neobservat la noi, iar critica de specialitate l-a criticat pe cinste. Alex Leo Serban afirma intr-un articol din Observatorul Cultural: "Parintele Matt Gutierrez este trimis de Vatican sa afle daca trupul gasit intr-o pivnita din Ierusalim ar putea fi «Acela»... Si nu e. Trebuie sa aveti destula rabdare sa stati pana la sfarsitul acestei penibile paranghelii cu pretentii de policier a la Eco si sa suportati frauda religioasa grosolana de fapt si fictiunea care poate infuria chiar si pe cel mai apatic ateu din Alaska! Si vi se mai cere un efort de imaginatie: sa-l vedeti pe Banderas in chip de preot iezuit... Ce mai urmeaza: Madonna ca Madona?!".

[129] O productie cinematografica mai odihnitoare pe tema Invierii Domnului este excelentul filmul italian L’Inchiesta (Cercetarea), 1986, regizat de Damiano Damiani, avand intr-unul din roluri pe Harvey Keitel. Actiunea filmului Cercetarea se desfasoara in Ierusalimul primului secol crestin, iar deznodamantul: "Hristos a inviat!".

[130] Aceasta e o acuza frecventa adusa crestinului practicant, anume ca nu-si traieste viata. Ideea este insa ca cel care il urmeaza pe Hristos traieste mai intens si mai profund viata, o pretuieste ca pe un dar de la Dumnezeu; pentru el Hristos e Viata care insufleteste viata. In realitate cei lumesti, cei care-si "traiesc viata", prinsi in lanturile placerilor si patimilor de tot felul, isi traiesc mai degraba moartea decat viata... la unii ca acestia face referire Hristos cand spune lasa mortii sa-si ingroape mortii lor (Matei 8, 22).

CreÅYtinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet